טיפולי בכאבי צוואר

כאבי צוואר

כאבי צוואר ושכמות הינם מהכאבים הנפוצים והשכיחים בעולם כולו. כאבי הצוואר מלווים למעלה מ90% מהאוכלוסייה הצעירה והבוגרת.

התקף של כאב צוואר (עם או בלי הקרנה לשכמות) עשוי להיגרם ולהיות מורגש לפחות פעם עד פעמיים במהלך היום ללא קשר לגיל ולמין וכמובן בלי קשר לתחום העיסוק (בתעשייה כבידה או במשרד היי-טק).

התקף של כאבי צוואר מחייב טיפולי פיזיותרפיה אישיים ולא קבוצתיים. הטיפול עשוי להתבצע בתדירות עד פעמיים ואף שלוש פעמים בכל שבוע בשלב ההתקף החריף ואח"כ התדירות יורדת ומסתיימת בהדרכה לביצוע תרגילים מניעתיים בבית.

דרכי מניעה לכאבי צוואר וטיפול ביתי בכאבי צוואר

הסיבות לכאבי צוואר מגוונות מאד, חלקן נגרמות עקב  חבלה כגון תאונת דרכים, או נפילה "גרועה" בזווית שמסכנת את הצוואר, אולם לחלק גדול מכאבי הצוואר אנחנו אחראים בתפקוד יום יומי גרוע כגון ישיבה בתנוחה לא ארגונומית בעבודתנו מול המחשב, בצפייה בטלוויזיה בתנוחת צוואר מעוותת כשאנחנו שוכבים על הצד ומנסים לצפות בתכניות הטלוויזיה. עוד גורם יום יומי הרסני לצוואר היא הדרך שבה אנו מסתכלים בטלפון החכם, הראש רכון קדימה והצוואר דחוס מטה ואף לשען על בית החזה בניסיון לקרוא את האימלים בגופנים קטנטנים וצפופים. סיבה נוספת שאנו אחראים על כאבי הצוואר היא שינה בלילה ללא תמיכה מספקת ומתאימה לצוואר. גם הליכה עם עקבים מוגבהים משנה את היציבה שלנו מטה את הגוף קדימה ובעקבות זאת אנחנו מתקנים את יציבתנו בהפעלת לחצים ועומס מיותר על חוליות ושרירי הצוואר. כמו כן אנו מזיקים לצוואר בזמן השינה בטיסות הארוכות, וכאשר ילדינו נרדמים באוטו מאחור וראשם מטלטל מצד לצד. 


לכן אציע מספר טיפים כיצד מומלץ להפחית את הסיכונים היום יומיים לצוואר. 

בישיבה מול המחשב הצוואר צריך להיות בהמשך לחוליות הגב לא כפוף ולא מוטה לצד, ניתן להשיג זאת ע"י הנחת המסך על השולחן כך שלא יהיה מוגבה אלא דווקא יגרום לנו להסתכל קדימה ומטה בזווית 60 מעלות וזאת עפ"י עקרונות ארגונומיים.
בזמן צפייה בטלוויזיה שבו על הישבן ואל תשכבו על הצד בזווית ובהטיית הראש לצד. הקפידו שהמסך יהיה בזווית כזו שלא יאמץ את חוליות ושרירי הצוואר.
כאשר אתם מסתכלים בטלפון החכם הרימו אותו קדימה ולמעלה וכך תאלצו את הצוואר להישאר ישר ולא כפוף ודחוס פנימה. הרחיקו את הטלפון מהפנים למרחק כזה שלא תתאמצו לראות את הכתוב בו. אף פעם אל תדברו בטלפון ללא ידיים ובעזרת הידוק הצוואר אל הכתף בלחץ שימנע את נפילת הטלפון.
בזמן השינה תקפידו לישון על כרי או אף שתי כריות שתגרומנה לצוואר להיות כפוף מאט קדימה ושתהיה תמיכה מלאה לראש ולצוואר. בשכיבה על הצד עליכם למלא את החלל שבין האוזן לבים המזרון בכרית או בשתי כריות שיגרמו לראש להישאר בתנוחה אופקית ושלא יאלץ את הצוואר להיות בזווית ביחס לאופק.
הקפידו על הליכה עם נעלים נוחות וללא הגבהת עקבים מוגזמת שתגרום לשינוי יציבתכם ובעקבות זאת לעומס על הצוואר.
בזמן נהיגה ממושכת הקפידו שילדיכם שקשורים מאחור ישבו עם תמיכה מלאה לצוואר שתמנע מהראש להיטלטל מצד לצד.
בטיסות ארוכות הקפידו לתמוך בצוואר בעזרת כריות מיוחדות שמותאמות לטיסה שימנעו את טלטול הראש.

מהם השלבים של טיפול פיזיותרפיה? 

כאבי הצוואר עשויים להיגרם ולהתפתח עקב פגיעה במהלך תאונת דרכים שנקראת בשם "צליפת שוט", נפילה בבית ובעבודה, כחבלה ישירה או עקב שינויים מצטברים בתהליך שחיקה יום יומיים בזמן ובמהלך העבודה הן במשרד הן בנהיגה והן בעבודה פיזית ובזמן תפקוד יומי אחר.

איך מטפלים בכאב צוואר בצורה יעילה? צפו עכשיו בסרטון הקצר:

כאבי צוואר שקרויים בשפה המקצועית Torticollis שמתוארים בשפת העם "נתפס לי הצוואר" "התעוררתי בבוקר עם צוואר תפוש" "יש לי כאב חד בצוואר ותחושת סכין חד בשכמה" הינם כאבים שמקורם מחוליות הצוואר ומהרקמות הרכות שמסביב לחוליות. רצועות, דיסקוסים, מפרקים בין חולייתיים, שרירים וכו..

הצוות המקצועי של המטפלים במרפאתנו מתמחה בטיפולי פיזיותרפיה בליקויים ובכאבי צוואר, גב עליון ושכמות, בבעיות של פריצת דיסק ובבלט דיסק בחוליות הצוואר ובטיפול בשכמות תפוסות, במרפאתנו טופלו אלפי מטופלים שסבלו מכאבי צוואר ושכמות, החלימו וחזרו לעבודה לחיים רגילים.

המבנים שמעורבים בגרימת כאבי צוואר

המקור להיווצרות כאבי הצוואר נגרם מהרקמות ומהמבנים העדינים עמוד השדרה הצווארי: מהדיסקוסים שבין החוליות, מהמפרקים של החוליות שממוקמים בין חוליה לחוליה [לכל חוליה יש ארבעה מפרקים קטנטנים שניים פונים כלפי החוליה העליונה, שנים פונים למטה כלפי החוליה התחתונה], כתוצאה מגירוי בסיבים העיצביים מופיעה הקרנה לאזור השכמות, הזרועות, האמות ואף עד לכף היד. סימנים נאורולוגיים נוספים שנזהה בבדיקה יתבטאו בחולשת השרירים, בירידה בתגובת הרפלקס. בנוסף עשויים המבנים הבאים לגרום כאבים: רצועות ושרירים שתפקידם בייצוב חוליות עמוד השדרה.

סוגים שונים של כאבי צוואר, כאבי גב עליון ושכמות

מתח ו/או נוקשות בצוואר ובשכמה, בזמן עבודה מול המחשב.

הכאב יופיע בצד אחד או במרכז או בשני הצדדים (או שילוב כלשהו).

הכאב עשוי להופיע עם או בלי הרגשת הקרנה שריפה, נימול, כבדות בידיים.

הסימפטומים שמתארים כאבי צוואר

התעוררתי בבוקר עם נוקשות ותחושת כאב חד "נתפס לי הצוואר" הראש תקוע ואינני יכול לזוז.

ההרגשה היא כאילו הכאב מוקרן וההרגשה שהיד כבידה עייפה ואין לי שליטה עליה ובנוסף אני חש בעקצוץ ובנימול באצבעות כף היד והאזור כאילו נרדם.

הצוואר נוקשה וקשה לי לסובב אותו אחורה בזמן הנהיגה וזמן החנייה.

תיאורים של מטופלים לאופן הופעת כאב צוואר ("חד ודוקר!")

ישבתי בסרט בכיסא לא נוח בשורה הראשונה בצד הימני של האולם וכל הזמן הצוואר היה מסובב הצידה.

נרדמתי בטיסה וכשהתעוררתי הראש היה נוטה בזווית הצידה, כשניסתי להתיישר חשתי כאב חד שהקרין לשכמה וההרגשה כאילו שתקוע לי מסמר בשכמה.

ישבתי שעות רבות מול המחשב ובסוף היום הראש היה תקוע ולא יכולתי לסובב אותו.

נרדמתי בלילה עם מאוורר מכוון לצוואר ובבוקר חשתי כאב חד בצוואר ובשכמות ואינני מסוגל להניע אותו.

אני לחוץ מאד לאחרונה בעבודה והכל "תפוס לי"

נהגתי נהיגה ממושכת לאילת וכשיצאתי מהאוטו בבית הצוואר היה נוקשה וכאוב.

למאמרים נוספים בתחום היכנסו ל:

לחצו כאן כדי ליצור איתנו קשר