איך משחררים צוואר תפוס?

לא פעם התעוררת בבוקר עם צוואר תפוס, הכאב מקומי בצוואר יכול להיות בצד אחד או בשני הצדדים ויכול גם להקרין לשכמה הימנית או השמאלית או אף לשתיהן. כאשר מנסים להזיז את הצוואר חשים כאב חד, נוקשות והגבלת תנועה ומרגישים שהראש והצוואר נעים לצד אחת ומעיין בריחה מהאזור הכאוב.

תופעה זו עלולה להיגרם עקב שינה על כרית שהחליקה הצידה ועקב כך הראש כאילו נפל הצידה, או עקב רוח מהמזגן או מהמאוורר שפגעו ישירות בצוואר. הסיבה לתופעה הינה נעילת אחד מהמפרקים הקטנטנים הבין חוליתיים בצד ימין או בצד שמאל ועקב כך התגובה המשנית היא נוקשות, כאב ותגובה הגנתית של הגוף בצורת התכווצות שרירי הצוואר בכדי למנוע נזק נוסף. תגובת הגנה זו נקראת בלועזית בשם protective muscle spasm כלומר עווית שריר הגנתית.

ואז נשאלת השאלה איך משחררים צוואר תפוס מבלי להזיק יותר? והתשובה היא לא לחמם כי בכך נפגע במנגנון ההגנה החשוב כל כך שיש לנו. אלא להתחיל להניע את הצוואר בעדינות ובזהירות להיכנס טיפה אחר טיפה לטווח הכאוב מתוך כוונה לשפר את טווח התנועה הספונטני.

איך משחררים צוואר תפוס אם לא הצלחתם לשחרר באופן עצמאי?

במקרה זה שההפעלה העצמית לא שיפרה תזדקקו לטיפול פיזיותרפיה ע"י פיזיותרפיסט מוסמך ע"י משרד הבריאות שיבצע הפעלה פאסיבית ע"י מוביליזציות עדינות לפי שיטת מייטלנד ובדרך זו ישוחרר המפרק הנעול, בנוסף לכך שימוש בטיפול אלקטרו תרפיה מסוג אולטראסאונד שיעזור בספיגת הבצקת ובהגברת מחזור הדם הנקודתי לאזור.


לקריאת מאמרים נוספים הקשורים לכאבי צוואר היכנסו לקישורים הבאים:

הקשר בין הצוואר לכאבי שכמות ויד

טיפול שמרני בבלט דיסק בצוואר

הקשר בין הצוואר לבין הסחרחורות