כאב ראש בזמן מאמץ

במהלך עשרות שנות עבודתי בתור פיזיותרפיסט מוסמך ע"י משרד הבריאות הישראלי פנו אלי מאות מטופלים ובפיהם התלונה מדוע אני חש כאב ראש בזמן מאמץ ומה הדרך לטפל בכאב זה? אצטט בפניכם מספר פניות דרך הפורטל שלנו כפי שכתבו המתלוננים:

"שמי דניאל ג. ואני בן 17 ומתאמן לקראת הגיוס, אני מיועד להתנדב לאחת מהסיירות ולכן התחלתי להגביר את המאמצים בתקופה האחרונה, אלא שהתחלתי לחוש כאב ראש בזמן מאמץ הגופני ובמיוחד בזמן שאני מחזק את שרירי הגב והצוואר שלי, התרגיל מתבצע כך שאני נאחז מתחת לברכיים על גבי מתקן שבניתי בחצר ביתי ואז אני מתרומם מהרצפה ועד לשכיבה באוויר כשהראש הצוואר הגב העליון והגב התחתון תלויים באוויר, אני מבצע כ- 100 חזרות בכל תרגיל ולאחרונה התחלתי לחוש בכאב לאחר כ – 40 חזרות, ולאט לאט הכאב מתגבר על למצב שלאחר 80 חזרות אני חייב להפסיק את התרגיל ולקרר את העורף עם קומפרסים קרח. פרט לתרגיל זה אינני חש שום כאב בייתר התרגילים, אשמח לתשובתך המהירה."

ולהלן תשובתי "דניאל שלום, תחילה אברך אותך על הצטרפותך למערך הלוחם שלנו, לפי התיאור שלך אני מוצא שייתכן ואתה מעמיס על שרירי הצוואר והם נאחזים בבסיס הגולגולת ברכס קרמי שנקרא בשם nuchal line שאנו מזהים שיש שני רכסים העליון והתחתון, שרירי הצוואר שהם מסת שרירים חזקה ומאסיבית נאחזים במקום זה או שיתכן וגרמת לגירוי ולדלקת בעצב העורף הגדול, תופעה נוספת הינה העמסת ייתר על המפרקים שבין חוליה c1  לבין הגולגולת שנקרא בשם occiput c1 joint וששינוי בלחץ התוך מפרקי יכול לגרום להופעת כאב ראש אחורי שמתגבר בזמן מאמץ".

פנייה נוספת שפנתה אלי שני בת 36 לפני כשלושה חודשים: " שלום, שמי שני כהן ואני בת 36 שנים, מעולם לא עסקתי בפעילות גופנית, לפני כשישה חודשים בלחץ מהמשפחה בכלל ומבעלי בפרט עקב עלייה במשקל הצטרפתי לקבוצת הריצה שבעלי חבר בה כבר שנתיים, בתחילה היה לי קשה מאד והתחלתי ממרחקים קצרים של שלושה ק"מ, ולאט בהדרכת המדריך ובתמיכת בעלי הגברתי את הריצה וכעת אני כבר רצה עשרה קילומטרים שלוש פעמים בשבוע, כמו כן בכל אימון אנחנו מוסיפים תרגילים לחיזוק  שריר הבטן האורכיים, האלכסוניים והרוחביים, אלא שלפני שבוע בזמן הריצה כשהגברתי את המהירות חשתי כאב ראש במאמץ שהלך והתגבר עד שנאלצתי לעצור ולנוח. לא הרגשתי שקצב הלב ושמהירות ההתנשפות שלי גברו אבל הכאב בעורף גרם לי להתחיל ולחשוש שמע מדובר בבעיה מורכבת, אשמח לתשובתך המקצועית"

וזאת תשובתי: "שני שלום, האם את מקפידה במאזן הנוזלים שלך? האם את מקפידה לשות תוך כדי ריצה או רק לפני ובתום הריצה? מחקרים מראים שרצים למרחקים ארוכים שלא שותים תוך כדי הריצה ובכל  קילומטר אלא שותים לפני תחילת הריצה ו / או בסופה נוטים להתייבשות ועקב כך סובלים מהופעת כאב ראש בזמן מאמץ, לכן המלצתי הראשונה להקפיד בשתייה לפחות שעה אחת לפניי תחילת הריצה ואז כל קילומטר להמשיך וללגום מים, וכמובן בסוף הריצה כשהדופק מסתדר ויורד לרמת דופק במנוחה להשלים את השתייה המרובה,"

פנייה נוספת התייחסה לכאבי ראש וסחרחורות בזמן מאמץ, "שלום שמי רונן אני בן 69 שנים ואני שוחה באופן קבוע בסגנון חזה כל בוקר שישה ימים בשבוע, לאחרונה כשאני יוצא מהבריכה אני מרגיש גם מתח וכאב בעורף וגם תחושת סחרחורת כאחיו ואני מרחף, לא סחרחורת שהכל מסתובב סביבי, מה לדעתך מקור הבעיה? "

"שלום רונן, התיאור שלך מגדים בעיית עורף שמקורה מחוליות הצוואר העליונות וממפרק ה- occiput c1 joint שהוא המפרק בין החוליה הראשונה לבין הגולגולת, תופעה מוכרת שבהמשך המאמר אסביר איך לטפל בה".

להבנת המבנה המורכב של חולית הצוואר הראשונה והחיבור אל הגולגולת באמצעות מפרק ה-occiput c1 joint  היכנסו לקישור הבא: https://www.youtube.com/watch?v=ajL8D9JIja8 

טיפול בתלונת כאב ראש בזמן מאמץ ממקור צווארי

בשתי הדוגמאות האחרונות שתיארתי בתחילת המאמר אני מתייחס לבעיה שמקורה ב- occiput c1 joint ושניתן לטפל על ידי פיזיותרפיה ממוקדת לאזור שרירי ומפרקי הצוואר העליונים. הטיפולים כוללים הפעלה פאסיבית, שימוש במכשור אלקטרו תרפיה והדרכה בתרגול לחיזוק ולהגמשת האזור המעורב.

מפרק ה- occiput c1 joint הינו מפרק קטנטן שממוקם עמוק מאחורי העורף ובכדי להגיע אליו צריך להניח את הראש והצוואר בתנוחה מתאימה שתאפשר להיכנס אליו עם האצבעות של המטפל, הטיפול לא כואב, לא פולשני ויעיל מאד.

לקריאת מאמרים נוספים העוסקים בבעיות צוואר ועורף היכנסו לקישורים הבאים:

טיפול בסחרחורת ממקור צווארי

שיטות בטיפול בכאבי צוואר

כאבי צוואר מקרינים לעורף ולראש