תרגילי פיזיותרפיה לכתף

פיזיותרפיה לכתף

המטופלים שואלים אותי מה לגבי תרגילים לכתף ?

כשמגיע אלי מטופל ומתלונן על כאב בכתף אני תחילה מתשאל אותו לגבי סוג הכאב, האם הכאב במנוחה או בזמן ביצוע תנועה, האם הכאב מופיע בלילה כשהוא ישן, האם הכאב מקומי בכתף או שהוא מקרין לכוון העורף או לכוון האצבעות או לכוון קדמת החזה או אולי לכוון השכמה. בנוסף לכך אני בודק צילומי רנטגן או בדיקת אולטראסאונד או אולי בדיקת MRI של הכתף. בשלב הבא של הבדיקה אני בודק את מצב השרירים, בודק את גידי הכתף, את המפרקים הסמוכים כגון מפרק AC joint בהמשך אני בודק את טווחי התנועה, וכח השרירים.

כעת כשהתמונה ברורה לי אני קובע את תכנית הטיפולים ואת מרכיבי הטיפול, האם מדובר בטיפול ידני או בטיפול באמצעות מכשור רפואי, האם במידה ויש הסתיידות נשתמש בגלי הלם לפרוק ההסתיידות וגם את תדירות הטיפולים.

בטיפול פיזיותרפיה לכתף אני משתמש במספר גישות טיפוליות טכניקות ידניות פאסיביות ותרגילים לכתף.

איזה תרגילים יש לכתף?

התרגילים מתחלקים לתנועות אקטיביות להקלת הכאבים, תנועה נעזרת עצמאי, תרגילי חיזוק סטטיים ותרגילי חיזוק דינמיים.

מצורף סרטון הסבר והדרכה לתרגילי פיזיותרפיה לכתף

תרגילי תנועות מטוטלת pendulum exercise shoulder

תנוחת מוצא: התרגיל מתבצע בעמידה זקופה.

שלב 1 היד לצד הגוף עליך לטלטל את היד קדימה ואחורה ללא מאמץ וללא התנגדות ולתת לכח ההתמדה להרים את היד מעלה ואז לתת ליד ליפול אחורה ושוב קדימה למשך 20 שניות. התרגיל מתבצע בחופשיות וללא כאבים.

שלב 2 תוך כדי בצוע שלב 1 להתחיל להתכופף קדימה ולהטות את הגוף תוך כדי השענות על השולחן בעזרת היד השנייה. גם בשלב זה התנועה מתבצעת ללא כל כאבים ובתנועה הרמונית למשך 20 שניות. בעזרת הכפיפה קדימה אנחנו משיגים הגדלת טווח התנועה של הכתף קדימה ומבלי צורך לאמץ את שרירי הכתף וללא הפעלת לחץ תוך מפרקי מיותר.

שלב 3 מתבצע בהמשך לשלב 2 ובתנוחה של שלב 2 כך שהגוף כפוף כלפי מטה. התרגיל יכלול תנועה סיבובית של היד נגד כוון השעון למשך 20 שניות ואחר כך שוב לסובב עם כיוון השעון למשך 20 שניות נוספות.

תרגילים נעזרת עצמאי self assisted shoulder exercises

תרגילים אלו מתבצעים הן בעזרת היד הבריאה והן בעזרת גלגיליות וקבלים שמקובעים במשקוף העליון של הדלת.

מטרת התרגילים לשמור על טווחי התנועה שהושגו באמצעות הטיפול הפאסיבי שבוצע על ידי הפיזיותרפיסט. במהלך טיפול הפיזיותרפיה מותח הפיזיותרפיסט רקמות רכות כגון קפסולת המפרק, רצועות מייצבות המפרק שעוטפות את המפרק וכן גידי שרירים שמפעילים את תנועת הכתף. בכדי לשמור את הטווחים שגדלו בעזרת הטיפול הידני חייב המטופל לבצע תרגילי מתיחה אלו בתדירות 3-5 פעמים ביום בסדרות של 20 חזרות לכיוונים ולתנועות שהדריך המטפל.

תרגילי חיזוק שרירים סטאטיים static resisted exercises for shoulder

תרגילים לחיזוק שרירי הכתף ניתנים לביצוע באופן עצמאי ובעזרת שימוש ביד הבריאה, התרגילים נועדו להשיג חיזוק שריר באופן סטאטי כלומר ליצור התנגדות אך ללא תנועה וזאת בניגוד לחיזוק שרירים דינאמי.

מטרת התרגילים לאפשר למטופל לבצעם ללא תלות בעזרים כגון משקלות, קפיצים או גומיות תרגול.

תנוחת מוצא: שכב על הגב, היד המטופלת מונחת על המיטה, צמודה לגוף והמרפק מכופף בזווית 90 מעלות, כף היד השנייה אוחזת בכף היד המטופלת ומתנגדת לתנועה כך שבעצם הושג מאמץ והתנגדות של הכתף המטופלת כנגד היד הבריאה.

התנועות שנבצע בתרגילי חיזוק השרירים הסטאטיים הינם סיבוב פנימי internal rotation וסיבוב חיצוני external rotation של הכתף, הרחקה של היד מהגוף abduction , הרמה קדימה לכיוון התקרה elevation flexion, תנועה נוספת היא דחיקת הגוף כלפי מעלה תוך כדי השענות על המרפקים והבלטת בית החזה קדימה.

תרגילי חיזוק דינמיים dynamic assistance exercises

תרגילי החיזוק הדינמיים יתבצעו לכל כיווני הכתף תוך כדי שימוש בעזרים כגון גומיות תרגול מסוג thera band עם ובלי ידיות, שימוש בהתנגדות של קפיצי תרגול, שימוש בהתנגדות של משקלות ידיים.

מטרת התרגילים לחזק את שרירי חגורת הכתפיים על כל שכבותיהם החל מהשכבה העמוקה שהיא קבוצת שרירי rotator cuff ועד לשכבה החיצונית המסיבית וכן שרירי השכמה, שרירי החזה שרירי הצוואר שכולם משתתפים בהפעלת הכתף הן כשרירים ראשיים primer muscle resistance וקבוצת השרירים התומכים והמייצבים assisted muscle שבלעדיהם לא תתאפשר תנועה הרמונית מלאה. 

להבנת הקניזיולוגיה והמכניקה של מערכת השרירים ומפרקי הכתף היכנסו לעמוד האנטומיה של מפרק הכתף