​כאבי צוואר המקרינים לראש

במהלך עשרות שנות עבודתי שמעתי מאות תלונות של מטופלים שהוגדרו על ידם ככאב ראש שמתחיל מהצוואר. בכדי להבין את התלונה צריך לחפור לתוך המבנה האנטומי המורכב של הצוואר והעורף.

האנטומיה של בסיס הגולגולת והצוואר

בחלק האחורי תחתון של הגולגולת קיימים ארבעה רכסים שאליהם מתחברים שרירי הצוואר והשכמות. אנו מזהים את הרכס התחתון שקרוב לצוואר והוא inferior nuchal line בשכבה נוסת מעליו נמצא רכס ה- median nuchal line ושוב מעליו נמצא את רכס ה- superior nuchal line והכי גבוה רכס ה- highest nuchal line. מדובר בארבע שכבות של שרירים שמונחים זה על זה ושמתחברים לארבעת הרכסים וכך יוצרים עיבוי של שרירים שתפקידם לפשוט את הראש אחורנית ובנוסף להרים את השכמות והכתפיים לכיוון האוזניים והראש. בנוסף בצוואר יש שבע חוליות צוואריות שבהן עוברת מערכת העצבים המרכזית מהמח כלפי הגפיים העליונים.

מה מקור כאבי צוואר מקרינים לראש?

המבנים של חוליות הצוואר, השכמות, שרירי הצוואר מפרקי הלסת עלולים לגרום להופעת כאבי הצוואר, שכמות, מפרקי הלסת, העורף והראש. הכאב עלול להופיע בחלק או בכל אותם אזורים ביחד ולחוד, באופן קבוע ולסירוגין.

תנוחות צוואר שעלולות לגרום להופעת כאבי צוואר מקרינים לראש

ישיבה מול המחשב בתנוחה שבה הראש מתוח קדימה ומעט כלפי מעלה תנוחה שנקראת בשם forward head posture הינה תנוחה שבה הלחץ על חוליות מפרקי ועצבי עמוד השדרה גבוה מאד ויוצר גירוי שמתבטא בכאבים באזור הצוואר והמצח כמעיין חגורה מהודקת שלוחצת על המצח והערף והצדעיים. יציבה זו נגרמת עקב עמדת מסך המחשב לא בצורה ארגונומית ולא בזווית ובמרחק המתאים. התאמה ארגונומית של המסך חשובה מאד בכדי למנוע את היווצרות הלחץ והכאב בצוואר ובראש.

תנוחה נוספת שגם היא תוצר של שימוש בטלפון החכם גרועה וגורמת למתח חזק מאד של שרירי הצוואר ובנוסף לדחיסה חזקה של חוליות הצוואר. התנוחה נגרמת עקב הסתכלות במסך הטלפון תוך כדי הרכנת הראש לכיוון החזה. גם כאן עלולה התנוחה לגרום להופעת כאב ראש, עורף וחוליות הצוואר. לעיטים התנוחה גם עלולה לגרום להקרנת הכאב לכיוון הכתפיים, שכמות ואף להקרין לאורך הידיים עד לתחושת נימול ועקצוץ בכפות הידיים והאצבעות. כלומר אם אתם מתכתבים בעזרת הטלפון החכם או צופים בסרטון על תרכינו את הראש כלפי הטלפון אלא תרימו את אותו לכיוון הפנים והראש.

תנוחת נוספת במשרד שעלולה לגרום לכאבי צוואר וראש היא אחיזת שפופרת הטלפון בעזרת הכתף שדוחסת את האוזן כלפי הטלפון בכדי שנוכל להמשיך ולהקליד או לעשות עבודה עם שתי הידיים מבלי להפסיק ולפגוע ברצף העבודה. אחיזה זו של הידוק השפופרת אל האוזן תגרום לדחיסת הצוואר מצד אחד ומהצד השני למתיחת הצוואר והגברת המתח בצד השני.

שינה בלילה ללא כריות או בשכיבה על הבטן כאשר הראש מסובב לצד אחד ובהטיה לצד השני. בכדי למנוע נזקים ולחץ בצוואר שיגרום בהמשך להופעת כאבי צוואר ואף להקרנה אל הראש, השכמות והידיים. לכן עליכם להיעזר בכרית בגודל המתאים כך שכאשר תשכבו על הגב הכרית תיצור תמיכה מלאה לקשת האחורית של הצוואר ותיצור מעט כיפוף קדימה של הראש. בזמן שכיבה על הצד יש להקפיד על מילוי החלל שבין האוזן לבין הכתפיים כך שהראש יהיה מאוזן במרכז ולא ייפול הצידה.

טיפולי פיזיותרפיה לכאבי צוואר שמקרינים לראש

תחילה יבצע הפיזיותרפיסט אבחנה ויאתר את מקור הבעיה. האם מדובר בלחץ בחוליות הצוואר ובעצבי הצוואר, האם מדובר במתח שרירי של שרירי הצוואר, הכתפיים והשכמות. או שאולי מקור הבעיה הוא בלחץ באחד מארבעת רכסי ה- nuchal line שבהם נאחזים שרירי הצוואר. כמובן שיש צורך לחפש נקודות טריגר trigger point בשרירי הצוואר שהאופיניים ביותר הם בשרירי trapezius או בשרירי ה- levator scapulae וכן נמצאים בשפע בשרירי ה- sterno cleido mastoid.

לאחר זיהוי מקור הבעיה יתאים הפיזיותרפיסט את הטיפול המתאים לגורם הבעייתי שכאמור יכול להיות בשריר, מפרק, נקודת טריגר, חולייה, דיסק, בבורסה, ובנקודת פציה שמתחברת אל העצם. הטיפולים יכללו טכניקות ידניות מסוג מוביליזציות ומניפולציות לפי שיטות למפרקי ולחוליות הצוואר. טכניקות של deep transverse friction massage cyriax שמיועדת לגידים, רצועות, פציה ובורסות. כמו כן שימוש במכשור אלקטרו תרפיה כגון מכשור אולטראסאונד עמוק או גירוי חשמלי מסוג transcutaneous electrical nerve stimulation שכולל מגוון רחב של מכשירים רפואיים. כמו כן ניתן להשתמש בחבישות מסוג קניזיו טייפ kinesiology tape ותרגילים להפעלת שרירים, להארכת רקמות מקוצרות ועוד שיטות רבות מגוונות אחרות.

לקריאת מאמרים נוספים בנושא פיזיותרפיה לכאבי צוואר כאבי ראש וסחרחורות היכנסו לקישורים הבאים:

סחרחורת דיזינס על רקע שינויים צווארים

הקשר בין כאבי צוואר לכאבי ראש

חבלת צוואר מסוג צליפת שוט