פיזיותרפיה עקב כאב ברך בצד הפנימי של הברך

פיזיותרפיה לכאבים בצד הפנימי של הברך

כאבי ברכיים שמתמקדים בצידו הפנימי של הברך [סדק הברך המדיאלי] עשויים להגרם עקב מספר מבנים שנמצאים בצד הפנימי של הברך.

אנו מזהים בזמן בדיקת הברך מספר גורמים שעשויים ליצור כאב בצד הפנימי של הברך:

  1. הרצועה הפנימית M.C.L [Medial Collteral Ligament], זוהי רצועה צידית שמחברת בין שתי עצמות – השוק [Tibia ] והירך [Femur]
  2. קבוצת גידים שנקראים בשם גידי רגל האווז [Pes Anserinus ] שהם חיבור של שלושה גידים Sartorius, Gracilis, Semitendinosus שנראים כמו כך רגל של אווז
  3. הסחוס הבין מפרקי הפנימי
  4. המניסקוס הפנימי Medial Meniscus
  5. משטח פנימי של הסחוס של עצם הפיקה Patella]

הופעת כאבים בסדק הפרק הפנימי של הברך תיתכן בכל גיל ומכל סיבה:

  1. צעירים עקב פעילות ספורטיבית כגון משחקי כדור רגל, כדור סל, טניס, סקי וכו'
  2. רצי מרתון או מרחקים קצרים יותר
  3. עקב שימוש מתמשך בגלגיליות
  4. חבלה ישירה לברך או מנפילה תוך כדי ביצוע תנועה סיבובית ותנועה צידית של הברך
  5. בקרב האוכלוסיה הבוגרת עקב שחיקה חלקית של סחוס הברך
  6. שינויים ניווניים של מפרק הברך
  7. קרעים של המניסקוס הפנימי
  8. הליכה עם נעליים שהסוליה שבהן נשחקה ובכך יצרה זווית לא תקינה של ציר האורך בברך
  9. עובדים ששוהים שעות רבות במהלך היום בכפיפת ברכיים מתמשכת או בעמידה על הברכיים
  10. אנשים בעלי משקל יתר

הסימנים והסימפטומים שמזהים עקב שחיקה בצד הפנימי של הברך.

  1. כאבים בנגיעה בצד הפנימי של הברך
  2. כאב בזמן עלייה וירידה במדרגות
  3. כאב הזמן קימה מישיבה
  4. כאבים תוך כדי כניסה ויציאה מהמכונית
  5. נפיחות סביב הברך

האבחון למציאת גורם הכאב בסדק הברך הפנימי. תחילה הפיזיותרפיסט צריך לבצע אבחנה מבדלת ולזהות מהו הגורם לכאבים: האם מדובר בגידים הפנימיים, האם מדובר ברצועה הפנימית, או אולי הבעיה עקב שחיקת הסחוס הפנימי של הברך, גירוי במניסקוס הפנימי או עקב שחיקת הסחוס של הפיקה.

קבלת טיפול פיזיותרפיה עקב כאבים בסדק הברך הפנימי:

לאחר שקבענו מהו גורם הבעיה נטפל בו על ידי טכניקות מנואליות עדינות כגון:

  1. Deep Friction Massage או טכניקות מסוג מוביליזציות פסיביות למפרק הברך
  2. שימוש בטיפול חשמלי מגוון כגון: אולטראסאונד, גירויים חשמליים, קירור או חימום לפי הצורך
  3. תירגול לחיזוק דינאמי וסטאטי של שרירי הברך הפושטים והמכופפים
  4. שיפור יציבות הברך על ידי שיפור התחושה העמוקה – תחושה פרופריוספטית
  5. חבישות על ידי טייפים של ספורטאים לכיוון התנועה הרצויה בברך בכדי שתמעיט את יתר התנועה שגורם לכאבים

לצפייה בסרטון המדגים תרגילים לחיזוק שרירי הברך עקב שחיקת סחוסי הברך הקליקו על הסרטון הבא:


לקריאת עוד מאמרים בקשר לבעיות ברכיים היכנסו ל:

הבנת המבנה האנטומי של הברך

פיזיותרפיה לאחר ניתוח רצועות הברך