​מתיחה בשריר ההמסטרינג

שרירי הירך האחוריים ובעברית נקראים בשם "שרירי מיתר הברך" ובלועזית שרירי ההמסטרינגס hamstring muscle הינםשלושה שרירים מאסיביים שמתחילים מהזיז האחורי של עצם האגן ischial tuberosity ומהזיז יורדים למטה ונאחזים מתחת למפרק הברך. בצד הפנימי של הירך נמצא השריר biceps femoris muscle שנאחז בצידה הפנימי של עצם השוק, ובצד החיצוני של הירך נמצאים שני השרירים הנוספים של ההמסטרינגס והם semitendinosus muscle ו- semimembranosus muscle.

הפעולה של שרירי ההמסטרינגס

שרירי ההמסטרינגס אחראים על שתי פעולות האחת היא פשיטה אחורית של עצם הירך, כלומר משיכה אחורית של הירך לדוגמא בזמן שכיבה על הבטן כאשר אנחנו מנסים להרים את הרגל כלפי התיקרה עובדים שרירי ההמסרינגס, או בזמן ריצה כאשר הגוף נע קדימה פעולה זו מתאפשרת בגלל שהעקב ננעץ ברצפה וההמסטרינגס דוחפים את הגוף קדימה. פעולה שניה שההמסטרינגס מבצעים היא כיפוף של הברך אחורנית.

הסיבות ומכניזם מתיחה בשריר ההמסטרינגס

כפי שתיארתי ההמסטרינגס קשורים בפעולות חשובות של הירך והברך, פעולות ותנועות אילו חיוניות מאוד בזמן פעילות ספורטיבית כגון ריצה, קפיצה, שחיה וכו'. בפעילות הספורטיבית אנחנו נוטים לבצע תנועת מתיחה פתאומית חזקה של הירך האחורית כגון ספרינטים בריצה, פניה פתאומית לכיוון הכדור בזמן משחק הטניס ועקב כך אנחנו מביאים את ההמסטרינגס לקצה גבול היכולת שלהם מבחינת אורך השרירים.

להכרת המבנה של שרירי הירך האחוריים הקליקו על הסרטון הבא:


כיצד נפחית את הסיכון לנזק מתיחה בשריר ההמסטרינגס?

ההכנה זו מילת המפתח. כלומר ככול שנכין את השריר בצורה טוב יותר לקראת העומס כך נקטין את הסיכונים למתיחת השריר. השלב הראשון בהכנה הוא הארכה עדינה ומבוקרת של שרירי הירך ומאחר והשרירים מתחילים מהאגן ונאחזים מתחת לברך הרי שהארכה צריכה לכלול את שני המפרקים כלומר לא יספיק אם נמתח את השריר בחלקו העליון שבאזור האגן או בחלקו התחתון שמתחת לברך לכן צריחך להקפיד שהארכה תכלול את שני המפרקים ורק אז השריר יגיע לאורך המקסימאלי שלו. ההארכה צריכה להיות הדרגתית, מבוקרת ולא במתיחה פתאומית חדה כלומר הארכה ולא מתיחה ובאנגלית elongation ולא stretching. ההארכה צריכה להמשך לאורך 10 שניות ואז לשחרר ושוב לחזור על הפעולה 10 פעמים עד להבאת השריר לאורך מלא. וכעת נבצע את הפעולה הזו ברגל השנייה. לאחר שהארכנו את השרירי נוכל להוסיף עיסויים עדינים בעזרת שמן עיסוי או משחת רפואית אחרת. כעת כאשר השריר באורכו המירבי ומחומם מהעיסוי נוכל להתחיל ולהפעיל אותו על ידי תרגול עדין של קפיצות, דילוגים, ריצה קלה וכו' וכל זאת מתוך כוונה שהשריר יהיה ערוך ומוכן למאמצים האמתיים של הפעילות שאנחנו מתכננים באימון הקרוב.

טיפול ראשוני בשטח עקב מתיחת שריר ההמסטרינגס

אם מתחנו ופצענו את שרירי הירך האחוריים והכאב חד מאד נתחיל בפרוטוקול RICE שהוא חיוני בכדי למנוע הסתבכות הפציעה ויצירת נזק מתמשך. יש לבצע את פרוטקול RICE במשך 48 השעות הראשונות מיד לאחר הפציעה, הפרוטוקול יעזור לספורטאי לקצר את תהליך ומשך ההחלמה ב- 30% לאומת אי הקפדה על ביצוע הפרוטוקול.

טיפול פיזיותרפיה לשיקום לאחר מתיחת שריר ההמסטרינגס

לאחר 48 שעות שהקפדתם לטפל באופן עצמאי בפציעה לפי פרוטוקול RICE עליכם להיבדק ולהשלים את תהליך הריפוי בעזרת פיזיותרפיסט מוסמך שמתמחה בטיפול בפציעות ספורט.

תחילה יבצע הפיזיותרפיסט בדיקה שמטרתה לעמוד את הנזקים שקרו לשריר, האם מדובר במתיחה או אולי נוצרו קרעים מיקרוסקופיים לסיבי השריר או אולי לסיבי הגיד או לסיבי הממברנה שבשריר, הפיזיותרפיסט יבדוק באיזה מבין שלושת השרירים נוצרה הפציעה האם זה שריר הדו ראשי של הירך - biceps femoris muscle או אולי בשריר החצי גידי של הירך - semitendinosus muscle או בשריר החצי ממברה של הירך - semimembranosus muscle משום שלכל שריר יש את האזורי התורפה שלו ולכל אזור צריך להתאים את הטיפול שלו. לגיד נבצע טכניקות אחרות מאשר לשריר וכן לאזור הממברנה נתאים את הטיפול הטוב ביותר לרקמה זו.

הטיפולים שיבצע הפיזיותרפיסט יכללו הן טיפולים מנואליים [ידניים] הן טיפולים באמצעות מכשור רפואי [ אלקטרו תרפיה ] והן בשימוש בחבישות שונות כגון חבישות PARIS לקיבוע ולייצוב האזור ובעזרת חבישות קניזיוטייפינג כמו כן יתאים הפיזיותרפיסט תרגילים ספציפיים לצורך הארכה, חיזוק והגמשה שתצטרכו לבצע בבית באופן עצמאי.

לקריאת עוד מאמרים בתחום פיזיותרפיה וטיפול בפציעות ספורט היכנסו לקישורים הבאים:

טיפול פיזיותרפיה לקרעים בשריר ארבעת הראשים

פיזיותרפיה וגלי הלם למרפק טניס

טיפול למתיחת שרירי המפשעה