הטיפול המידי בפציעת ספורט לפי פרוטוקול RICE

מה זה פרוטוקול RICE לאחר פציעת ספורט

הסטטיסטיקה מלמדת כי כמות העוסקים בספורט תחרותי ובספורט לשם התחביב עולה משנה לשנה, משחקי כדור, גלישת סקי, רכיבה על האופניים, מרוצים למרחקים ארוכים, ספורט אתגרי, טיפוס על קירות, פעילות בחדרי כושר ועוד ענפי ספורט רבים ומגוונים.

בכדי להפחית את הסיכון לנזק מפעילויות אילו הספורטאי חייב להכין את עצמו לקראת המאמץ הגופני על ידי הארכת שרירים, הגדלת גמישות המפרקים, חימום קל לפני הפעילות, שימוש בחבישות טייפינג-ספורטאים, שימוש בציוד ספורט איכותי כגון נעליים, מגינים וכו'.

אך במקרה של פציעה בכדי לקצר את זמן ותהליך ההחלמה מומלץ לפעול על פי פרוטוקולRICE שמורכב מארבעת של המילים: Rest, Ice, Compression ,Elevation
זהו פרוטוקול לטיפול מיידי במהלך 48 שעות שלאחר הפציעה. הקפדה על ההוראות הללו עשוי לקצר את תהליך ההחלמה ב-30%.

  • 1. מנוחה – Rest מייד לאחר הפציעה [מתיחה, חבלה ישירה, נקע] צריך להפסיק את הפעילות הגופנית ולהכנס למנוחה מוחלטת בכדי למנוע הגברת זרימת הדם והנוזל הלמפתי שיגביר את הסיכויים ליצירת נפיחות עקשנית ברקמה הרכה שנפגעה [שריר, רצועה, פציה, בורסה, מפרק וכו'.]
  • 2. קרח – Ice קרור האיבר שנפגע למשך 15-20 דקות הפסקה ושוב קירור למשך 15-20 דקות נחזור על הפעולה במשך 48 השעות הקרובות כל שלוש שעות למשך 15-20 דקות. תפקיד הקרור לסגור את יציאת הנוזלים דרך הממברנה של התא לתוך כלי הדם והלימפה ובכך להקל בכאבים ולהפחית את הסיכון בהיווצרות בצקת עקשנית. צריך להקפיד לא לשים את הקרח ישירות על העור אלא לעטוף אותו עם מגבת כך שנמנע כוויות קור ונזק לעור.
  • 3. לחץ – Compression להדק את איזור הפגיעה על ידי חבישת לחץ הדוקה [חבישת שמיניה סביב הקרסול, חבישה מהודקת סביב הברך, חבישה מותאמת סביב הכתף או המרפק] יחד עם זאת החבישה צריכה לאפשר זרימת דם תקינה ולא לגרום לכאב לאיבר החבוש ולאיבר מרוחק יותר שעשוי להפגע מזרימת דם מופחתת יותר עקב הלחץ המופרז. החבישה חייבת להתחיל מצידו המרוחק של האיבר ולכיוון פנים הגוף בכדי לכוון ולהקל על החזרת הנוזלים והדם לכיוון הלב.
  • 4. הרמה – Elevation על ידי הרמת האיבר לגובה של 10 ס"מ מעל החיבור שלו אל הגוף [הרגל ביחס למפשעה והיד ביחס לבית השחי] נשיג זרימה מכוונת לכיוון הגוף ובכך נכוון את הזרימה מהאיבר שנפגע לכיוון הלב ולא הפוך מהלב לכיוון האיבר שנפגע] בדרך זו נעזור למניעת היווצרות בצקת ונפיחות בקצה המרוחק של האיבר שנפגע. את ההרמה ניתן להשיג בעזרת כריות רכות ולא משטח נוקשה מכאיב.

זיכרו גם שבזמן שלב ההרמה כדאי לבצע תנועות עם כף הרגל [מעיין ניפנוף לשלום] וכאשר היד מוגבהת לבצע תנועות כיווץ והרפיה של כף היד [מעיין אגרוף והרפיה]

לקריאת עוד מאמרים על פציעות ספורט והטיפול בהן היכנסו ל:

טיפול בפציעות סקי

דלקת גידי המרפק החיצוניים

דלקת בגידים הפנימיים של המרפק