פיזיותרפיה – כאבי גב בעבודה מול המחשב

פיזיותרפיה כשיטת טיפול בכאבי גב בעבודה מול מחשב במהלך שנות עבודתי המרובות משנת 1981 בתור פיזיותרפיסט מוסמך מטעם משרד הבריאות במסגרות רבות כגון בקופות החולים, בבתי אבות, עם אגודות ספורט, כאחראי מכון פיזיוטרפיה בקופת חולים מאוחדת ובמרפאתי הפרטית, נחשפתי לאלפי מטופלים שהתלוננו על כאבי גב במהלך שעות העבודה המרובות.

מי הן האוכלוסיות שמתלוננות על כאבי גב?

במהלך שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת זיהיתי שרוב מטופלי שהתלוננו על כאבי גב היו מקהילת עובדי הצווארון הכחול במקצועות מגוונים כגון: מכונאי רכב, שיפוצניקים, חקלאיים ועוד עובדי כפיים אחרים. ברור היה לי שסוג העבודה הפיזית שלהם שכלל הרמת משאות כבדים, כפיפה ממושכת והעמסה על הגב חושף אותם לנזקים למערכת השלד והתנועה ויוצר נזקים מצטברים מלווים כאבי גב. מטופלים אלו שהופנו לטיפול פיזיותרפיה הגיעו עם תוצאות צילומי הרנטגן ובהם נראו שינויים ספונדילוטיים [Spondylosis ] והצרות המרווח הדיסקוגניDiscogenic] Space ] שרמז על היווצרות בלט או פריצת דיסק Herniated Disc]. התלונות שאפינו את קבוצת המטופלים מקבוצת הצווארון הכחול היו הופעת כאבי גב מלווה בהקרנת כאב לאורך הרגל הידועה בשם אישיאס או סיאטיקה [Sciatica].

במהלך סוף שנות התשעים והאלפיים הופתעתי לגלות כי המאזן השתנה לכוון עובדי הצווארון הלבן. כמות המטופלים שתלונותיהם על הופעת כאבי גב גדלה והם השתייכו לעובדי הצווארון הלבן כגון עובדי ההי-טק, עורכי דין, פקידים ועובדי בנק שהמכנה המשותף שלהם ישיבה ממושכת ברצף של שעות ללא שינויי תנוחה וללא הכוונה נכונה כיצד יש לעצב את סביבת העבודה שלהם מהיבט ארגונומיה וכיצד עליהם לשפר את יציבת הגב שלהם תוך כדי הפעלה נכונה בתרגילי פיזיותרפיה מניעתיים.

כאבי גב מהם סובלים עובדי המשרד וקהילת עובדי המחשב

הופעת כאבי גב בקרב עובדי המשרד שמעבירים את יומם בישיבה ממושכת מול המחשב נגרמת עקב מספר גורמים: ישיבה ביציבה לקויה, תכנון לקוי של בסיבת העבודה מהיבט ארגונומיה, מיעוט פעילות גופנית מניעתית תוך כדי שעות העבודה הממושכות.

האיבר שנמצא בתנוחה לקויה ושעקב כך נוטה להיפגע עקב הישיבה הממושכת הינו עמוד השדרה על מרכיביו החוליות,המפרקים הבין חולייתיים, רצועות הגב המייצבות, שרירי זוקפי הגב שתפקידם הן להפעיל את מבנה עמוד השדרה והן לייצב את החוליות, הדיסקוסים הבין חולייתיים שורשי העצבים ויתר המבנים העדינים שבונים את המערכת המורכבת כל כך שקרויה עמוד שדרה.


הנזק המצטבר לעמוד השדרה תוך כדי שעות העבודה המרובות נגרם לרקמות עמוד השדרה [מפרקים בין חולייתיים, רצועות מייצבות, דיסקוסים בין חולייתיים, שרירי מייצבי הגב, עצבי עמוד השדרה, כלי הדם עורקיים האחראיים על הספקת דם עשיר בחמצן ובחומרים בונים לצד סילוק הפסולת בעזרת כלי הדם הורידים]. כאמור קיימים מבנים רבים שאנו מזיקים להם באמצעות ישיבה ממושכת ביציבה לקויה, הנזק לא חייב להיווצר עקב טראומה פתאומית חזקה אלא עקב ישיבה ממושכת שתיצור נזק אופייני יותר שמהווה גורם רב משמעות להיווצרות כאבי גב.

ידוע שבמקרה של כאבי גב תחתון ועליון מלווים 85% מהאוכלוסייה וללא הבדלי גיל ומבנה כללי כלומר אוכלוסיית הסובלים כאבי גב כוללת ילדות, נערות, בחורות בגיל הטיפש עשרה, נשים בוגרות ונשים זקנות. הופעת ליקויים במערכת עמוד השדרה נובע עקב עומס מצטבר ומתמשך על רקמות עמוד השדרה, ואנו מזהים נזקים כגון פריצת דיסקוס, שינויים מבניים, שינויים ביציבת הגב, עקמת, שינויים וליקויים נוספים ברקמת עמוד השדרה התחתון.

מניעת היווצרות כאבי גב תחתון במהלך העבודה המשרדית מול המחשב.

בכדי למנוע את היווצרותם של כאבי גב במהלך העבודה המשרדית צריך להתייעץ עם יועץ ארגונומיה – פיזיותרפיסט, שידריך את העובדים על פי מבנה גופו ואפיוני העבודה של כל עובד בשלושה נושאים:

  • יציבה נכונה בסביבת העבודה .
  • עיצוב ארגונומיה של סביבת העבודה.
  • תרגול פיזיותרפיה מניעתי שיתבצע במהלך העבודה.

רבות נכתב פורסם ונאמר על הצורך בעיצוב סביבת העבודה מהיבט ארגונומיה, ואכן כיום חברות רבות שמות דגש על הצורך בתכנון בעל היבט ארגונומי, יעוץ ארגונומי והתאמת סביבת העבודה לצורכי העובד. אולם עדיין לא ניתן דגש מספיק על התרגילים המניעתיים שעלינו לבצע תוך כדי העבודה בדקות הפנויות שאנו לא מנצלים מספיק וכן על היציבה הנכונה והבריאה במהלך העבודה.

בכדי להפחית את הנזקים שתיארנו למבנה עמוד השדרה התחתון, עלינו לבצע הפסקות מתוכננות ויזומות כל 20 דקות, בזמן שאנו חשים בעייפות, בזמן שאנו נגשים לביצוע פעילות מחוץ למשרד, כאשר עלינו לשלוח פקס, כאשר אנו ניגשים למטבח. כמו כן אנו חייבים לקום מהכסא באופן יזום להתהלך בחלל החדר תוך כדי תנועות אגן קדימה, אחורה ולצדדים.

לשם תיקון ליקויי היציבה במהלך העבודה הקפידו על ביצוע העקרונות הבאים:

  • בזמן ההקלה על המקלדת ובזמן השימוש בעכבר הפעילו את חגורת הכתפיים תוך כדי הנחת אמות הידיים על השולח ואל תשאירו אותן באוויר.
  • בזמן ההקלדה הימנעו מהפעלת לחץ על שורש כף היד, איזור שבו עוברים לכי דם, עצבים וגידים רבים שיגרמו ללחץ על הרקמות הרכות ואף העדיפי להסיר שעון וצמיד נוקשה.
  • תוך כדי הישיבה הצמידו את גבך למשענת הכסא וע"י כך תימנעו מביטול הקשת הכעורה של גבך.
  • בזמן הישיבה הניחו את כל שטח ישבנכם על המושב ובכך פזרו את משקל פלג גופכם העליון על גבי משטח המושב, אל תשבו ברגליים משולבות או בישיבה מזרחית על הכסא משום שבדרך זו לא ניתן לפזר את כל המשקל על כל פני שטח המושב.
  • הניחו את כל שטח כף רגלכם על הרצפה ולא על גלגלי הכסא ובכך תרפו את הלחץ על ירכיכם, אם הינכם זקוקים להדום רכשו לכם הדום מתכוונן.

להלן מספר תרגילי מניעה שמיועדים לביצוע במהלך שעות העבודה הממושכות הן במשרד והן כהכנה בביתכם:

  • שבו בתנוחה בעלת יציבה טובה, שלבו את אצבעות ידיכם והפנו אותן כלפי חוץ, מתחו בעדינות את כפות ידיכם קדימה תוך כדי הארכת השכמות קדימה והגברת קשת המותנית. כווצו את שרירי הבטן והצמידו את הבטן פנימה בדרך זו תשמרו את כוחן של שרירי הבטן.
  • שבו בתנוחה רפויה, שלבו את אצבעות ידיכם והניחו אותן מאחורי העורף. מתחו את מרפקיכם אחורנית תוך כדי מתיחת בית החזה והכנסת הבטן פנימה.
  • עימדו בפיסוק קל עם כיפוף קל בברכיכם, הניחו את ידכם מאחורי הגב, אחזו באמת ידכם בעזרת ידכם השנייה ומשכו אותה הצידה תוך כדי הארכת שרירי הצוואר לכוון היד הנמתחת. כווצו את שרירי הבטן והכניסו אותה פנימה. עליכם לחוש במתיחה עדינה בצוואר ובשרירי השכמה הנמתחת.
  • שבו על כל שטח מושב הכסא כופפו את פלג גופכם העליון והניחו אותו על ירכיכם ובעדינות תנו לו ליפול קדימה ללא הפעלת כוח וללא יצירת לחצים מיותרים על הבטן והחזה.
  • לאחר ישיבה ממושכת עלינו לייצב את חוליות עמוד השדרה ולהחזיר את המבנה הקשתי שלה. לשם כך עליכם לעמוד בפיסוק קל, להניח את כפות ידיכם על שני צידי המותן והישבן ובעדינות להגביר את הקשת האחורית ע"י כיווץ שרירי הישבן והגב התחתון תוך כדי הנעת האגן קדימה. עליכם לחוש במתח קל במותנית אך עלייך להימנע מכאב.

טיפולי פיזיותרפיה לסובלים מכאבי גב

כאשר מופיעים כאבי גב יש לפנות לטיפולי ע"י פיזיותרפיסט שיבצע אבחון ויזהה את גורמי הליקוי בעמוד השדרה התחתון או העליון. יחליט על טיפול פיזיותרפיה פרטני מתאים בשילוב עם טיפולי אלקטרו תראפיה מתאימים ובהמשך לאחר פיתרון הבעיה ידריך בתרגילים לחיזוק, הארכה ושיפור היציבה. לשם ביצוע הבדיקה הראשונה והאבחון המדויק מומלץ להצטייד בבדיקות קודמות כגון צילומי רנטגן, CT ,MRI מיפויי עצמות, אולטרה סאונד.

לסיכום: בכדי למנוע כאבי גב במהלך העבודה במשרד מול המחשב יש צורך בהתאמת סביבת העבודה, שיפור היציבה ותרגול מניעתי.

לקריאת מאמרים נוספים הקשורים בגב היכנסו ל:

מי היא האוכלוסייה שנוטה לסבול מהגב

מהו התהליך שבו נוצר פריצת דיסק

למה נשים בהריון נוטות לסבול מכאבי גב תחתון