פיזיותרפיה – כאבי גב עקב נהיגה ממושכת

כאבי גב כתוצאה מנהיגה ממושכת יום יומית

הסיבות והטיפול המתאים נהיגה ממושכת במשך שעות מרובות עלולה ליצור נזקים מצטברים בעמוד השדרה המותני. נהגי מוניות, נהגי משאיות, נהגי אוטובוסים ויתר הנהגים שמעבירים את היום בנהיגה ממושכת של ארבע שעות ומעלה ללא הפסק עשויים לחבות כאבי גב מותניים שבהמשך יתפשטו ככאב מוקרן לעבר הרגליים התחתונות. הכאב המקומי במותן עשוי להתפרש כ"כאב שנתפס הגב" כ"כאב שורף" כ"כאב שמגביל תנועה". הכאבים המוקרנים יכולים להגיע לאזור הירך או השוק ואף להקרין לכף הרגל. התחושה שמלווה את הכאב המוקרן מתוארת ככאב מושך, ככאב שורף, כלחץ בכף הרגל, כתחושת נימול ואף כתחושה של ירידה בתחושה ועמימות הרגש לאורך כף הרגל.

מהם סוגי הנזקים המאפיינים את עמוד השדרה המותני

כאב גב עקב נהיגה ממושכת

עקב ישיבה ממושכת על ההגה נחשפים הנהגים למגוון רחב של נזקים לעמוד השדרה, שינויים ניוונים במפרקי עמוד השדרה המותני, שינויים לרקמת הדיסקוס הבין חולייתי שהקלים ביניהם נקראים בלט בדיסקוס המותני והקשים יותר נקראים פריצת דיסקוס. הדיסקוסים הבין חולייתיים בעלי הנטייה הגבוה להיפגע הינם הדיסקוסים שבין חוליות L4-L5 ו- L5-S1, אזור שבו מתבצעת כ-40% מהתנועה של עמוד השדרה המותני. נזק נוסף שאליו נחשפים הנהגים שיגרום כאבי גב הינו היצרות תעלת עמוד השדרה המותני או בשמו המקצועי Lumbar Spinal Stenosis.

מהן התלונות שמתארות כאבי גב אשר מאפיינות את הנהגים

התלונות הנפוצות הינם "נתקפתי כאבי גב כי נתפס לי שריר בגב" זוהי טעות נפוצה בקרב האוכלוסייה שסובלת כאבי גב, הטעות נובעת מכך כך שבזמן התקף כאבי גב שנגרם עקב גירוי עצבי עמוד השדרה או מפרקי עמוד השדרה או עקב לחץ על הדיסקוס הבין חולייתי של עמוד השדרה נוצרת תחושה שהשרירים נתפס, הסיבה שהשרירים נתפסו הינה מנגנון הגנה מתוחכם של הגוף שגורם לעווית שרירית הגנתית [Protective Muscle Spasm ]. מטרת התכווצות השרירים ההגנתית למנוע נזק מצטבר נוסף לרקמות העדינות של עמוד השדרה ובעזרת ההתכווצות הגוף יוצר מעיין קיבוע ספונטני שמסיט את הגוף ומרחיק את הלחץ הלא בריא שמופעל על הרקמה הפגועה. הטעות הנפוצה בקרב מסז'יסטים [מעסים] ויתר המטפלים ההוליסטיים הינה לעשות מסג שחרור לשריר המגן,על ידי שחרר השריר התפוס שתפקידו כאמור להגן על הרקמה הפגועה ניצור הרפיה מדומה שתחשוף את הרקמה הפגועה לתנועות מזיקות. לכן לאחר מסג' המטופל חש בהקלה אך לאחר מספר שעות כאבי גב וההקרנה חוזרים בעוצמה גבוהה יותר מאחר והנזק התרחב.

איך נמנע הופעת כאבי גב בקרב נהגים

הדרך הנכונה למנוע הופעת כאבי גב בקרב קהילת הנהגים הינה הדרכה למניעה:

  • כוונו את זוויות הכיסא על פי עקרונות ארגונומיה והקפידו על זווית של 100-110 מעלות בין המושב למשענת הגב.
  • מקמו את הבליטה שמשעת הכיסא כך שתיצמד למותנית ותיתן תמיכה לגב התחתון.
  • הקפידו לעצור כל שלושים דקות לצד הדרך ובצעו תנועות ותרגילים לשחרור הגב התחתון, תנועות אלו יצרו הקלה על עמוד השדרה וכן יעוררו את הנהג מהעייפות המצטברת שתקפה אותו עקב השעות הממושכות בתנוחה מונוטונית ומרדימה.

איך נטפל בהתקף כאבי גב תחתון

אם נתקפתם כאבי גב תחתון עם או בלי הקרנה לרגליים פנו לקבלת טיפולי פיזיותרפיה על ידי פיזיותרפיסט מוסמך מטעם משרד הבריאות שיבצע אבחון יזהה את מקור הבעיה האם מדובר בבעיית דיסקוס, או מפרק נעול, או לחץ על רקמה עצבית לאחר זיהוי הבעיה יתאים פיזיותרפיסט טיפול שיכוון לרקמה הפגועה. הטיפולים בזמן התקף כאבי גב מתחלקים לשלב החריף [Acute Stage] או לשלב הכרוני [Chronic Stage]. הטיפולים יכללו טכניקות מנואליות עדינות לטיפול בסוג הרקמה הפגועה וישולבו עם טיפולים אלקטרו-תראפיה, לסיכום הטיפול ידריך הפיזיותרפיסט את המטופל בתרגילים מניעתיים מותאמים לצד הדרכה בתפקוד בריא ומניעתי למניעת כאבי גב תחתון. (לקריאה אודות טיפול בכאבי גב תחתון, היכנסו לכאן)

לקריאת עוד חומר על כאב גב היכנסו לדפים:

למה צריך לעשות תרגילי גב

למה עבודה מול מחשב עלולה לגרום לכאב גב תחתון

האם כאבי גב הם מחלה שלא ניתן להירפא ממנה