ארגונומיה בחיים היום יומיים

עקרונות ארגונומיה בתפקוד היום יומי

ארגונומיה הוא תחום שמלוה אותנו בכל תחום בחיים הן בעבודה והן ביום-יום. למעשה אנו עטופים בחפצים שהושקעה בהם חשיבה ארגונומית במהלך עיצוב המוצר. דוגמא לארגונומיה בשימוש היומיומי – המשקפיים שאנו מרכיבים. בעבר הרחוק נעזרנו בעדשה בודדת שנעצה בתוך גלגל העין והודקה אל גלגל העין ע"י כווץ שרירי הפנים, חשבו המעצבים השתמשו באף ובאוזניים בנו מעין גשר שבתוכו קיבעו שתי עדשות וכך למעשה יצרו את התחליף המתקדם לאותה עדשה מסורבלת מהעבר. דוגמא נוספת שמלוה אותנו במשרד הוא מכשיר הטלפון בעבר הרחוק הטלפון היה זוג אפרכסות שבכדי לשוחח בהן היו שתי ידיי המשוחח תפוסות כל משך השיחה בתנוחה מסורבלת שהפעילה עומסים מיותרים על הכתפיים, כל אפרכסת שהייתה עשויה מברזל הייתה כבדה והנזק המצטבר לכתפיים לצוואר ולשורש כף היד היה אדיר ודרש טיפול פיזיותרפיה , בהמשך בנו מעצביי הטלפון מכשיר מסורבל גם כן שהיה עשוי מאפרכסת ומיקרופון משולבים האחד עם השני וחייגן קפיצי קשיח שגרם לנו למאמץ בזמן החיוג. הקדמה ניצלה את המקשים במקום החייגנים והטלפון המתקדם שמלווה אותנו כיום הוא טלפון אלחוטי (מדונה) שהמשוחח יכול לבצע תוך כדי השיחה מספר פעולות, הן לקבל הוראות מחברו תוך כדי הקלדה ועד גישה לארון התיוקים כדי לשלוף מסמך ולהביאו לשולחן העבודה , זאת ארגונומיה! מתוך דוגמאות אלו אנו מזהים שיפור ושדרוג המוצרים מתוך כוונה לייעל את זמן העבודה להפכו לפשוט קל ובמינימום נזק גופני. הארגונומיה קיימת גם בבית והדוגמה השכיחה ביותר היא מיקום המדיח מצידו של הכיור כך שבכל עת שאנו מעבירים כלי מלוכלך מהכיור לשטיפה למדיח אנו מבצעים פעולה קצרה במינימום טפטוף ולכלוך על הרצפה לצורך שיפור וייעול העבודה במטבח. החשיבה הארגונומית מלוה אותנו בכל צעד ובכל פעולה שאנו מבצעים במהלך היום, כאשר ניכנס למכונית זרה לנו לצורך נסיעה קצרה למשך 3 דקות אל הסופרמרקט או למשך נסיעה ממושכת של שעתיים לצפון הארץ, הפעולה הראשונה שנבצע היא כוונון הכיסא רצועת הבטיחות ההגה המראה לפי נתוני גופנו ולנוחיותנו, פעולה זו היא ישום ארגונומיה ברכב לפי צרכינו בעבודה במשרד אנו נחשפים לליקויי ארגונומיה רבים ואף אחד לא שם דגש על הצורך בהתאמת הסביבה הארגונומית הפרטנית למבנה גופנו לאפיוני עבודתנו.

ארגונומיה בחיים היום יומיים

לא אחת בסיוריי בחברות ההיי-טק אני מזהה עובדים שיושבים שעות רבות בעמדה לא ארגונומית שמרכיביה לא מתוכננים ומותאמים לפי מבנה גופם ולפי צרכיי עבודתם, כשאני מתעניין בשאלה האם בפעם הראשונה כשהתיישבתם במקום הנוכחי דאגו לסדר את סביבת עבודתך עפ"י אותם עקרונות ארגונומיה קשוחים התשובה היא ההנהלה פוחדת שתאלץ להחליף ציוד ארגונומי יקר בציוד הקיים. תשובתי שמפתיעה שוב ושוב את מקבלי ההחלטות היא שייעוץ ארגונומי אינו מחייב החלפת ציוד אלא כוונון ריחוק הטיה ובמיקום נכון של מרכיבי סביבת העבודה ולפיכך אין צורך להחליף כל פרט מפרטי סביבת העבודה. לסיכום אדגיש ואומר ששיפור איכות החיים בסביבת העבודה הממוחשבת תלוי בשלושה גורמים: ייעוץ ארגונומי לעיצוב מחודש של סביבת העבודה ללא רכישת עזרים נוספים ובמיותרים, הדרכה ביציבה נכונה ובריאה ולסיום תרגיליםפיזיותרפיהשהעובד יבצע במהלך הדקות הפנויות ללא פגיעה ברצף העבודה ובתפוקתו.


נכתב על ידי :

מאיר אפל פיזיותרפיסט מוסמך שסיים את לימודי הפיזיותרפיה בבית הספר לפיזיותרפיה שבמכון וינגייט ליד נתניה בשנת 1981. מאיר אפל קיבל את ההסמכה ממשרד הבריאות הישראלי ומאז התמחה והשתלם בעשרות קורסים, התמחויות, ימי עיון וסדנאות בארץ ובעולם כולו. המרפאה השלנו משלבת ידע רב, מקצועיות, רגישות ויחס חם למטופלים. אנחנו מחויבים לתת מענה מלא לצרכי המטופלים שלנו.


לקביעת אבחון וייעוץ ארגונומי היכנסו לקישור צור קשר