​כאבים בשוק הקדמית בזמן ריצה

ההבדל בין השלבים של ההליכה לבין אילו של הריצה מתבטאים בכך שבריצה תמיד שתי הרגליים באוויר או שרק רגל אחת על הקרקע, לעומת זאת בהליכה או ששתי הרגלים על הרצפה או שרק רגל אחת על הרצפה ואילו השנייה באוויר. הבדל מהותי זה משנה את כל העומסים שמועמסים על כפות הרגליים, השוקיים, על הברכיים על מפרקי הירכיים ועל הגב כלומר האגן וחוליות עמוד השדרה.

מה הם השלבים של הריצה?

במהלך הריצה מתבצעות בכף הרגל מספר פעולות שמגדירים אותן בשם הכולל הקינזיולוגיה של ההליכה והריצה. ניתן גם להגדירן בשם running gait analysis כלומר ניתוח שלבי הריצה. כשמסתכלים על כל שלבי הריצה התהליך נראה כגל סינוסי חוזר על עצמו שאם נרצה לתארו הוא יהיה לפי הסדר הבא: ממצב שכל המשקל נפרס על כף הרגל ועובר קדימה לאצבעות כף הרגל, נוצרת דחיפה של הבהונות לכוון הרצפה והתרוממות על קצות הבהונות בשלב זה הגוף נע קדימה אל מעבר לרגל ועובר להישען על העקב של הרגל השנייה ושוב חוזר להתפרס על כף הרגל. כל השלבים הללו חוזרים על עצמם מרגל לרגל וכך מונע הגוף קדימה ומתקדם.

למה יש נטייה לחוש כאבים בשוק הקדמית בזמן הריצה?

בכדי להבין מדוע לחלק מהרצים מופיע כאב בשרירי השוק הקדמיים צריך להבין את ניתוח ההליכה והריצה מבחינת השרירים המשתתפים בכל השלבים שתוארו בפסקה הקודמת שהוגדרה כ - running gait analysis. קבוצת שרירי השוק הקדמית שאחראים על הרמת שורש כף הרגל, הבוהן הגדולה ויתר כל הבהונות. השרירים העיקריים שמרכיבים את קדמת השוק ואחראיים על פשיטת EXTENTION הבהונות וכף הרגל הם: tibialis anterior שהוא האחראי הראשי לפשיטת כף הרגל, extensor hallucis longus שהוא השריר האחראי על פשיטת הבוהן הגדולה. extensor digitorum longus שהוא השריר שאחראי על פשיטת יתר ארבעת הבהונות האחרים. מסת שלושת השרירים בונה את השוק בחלקו הקדמי / צדי חיצוני. קבוצת השרירים הזו חשובה מאד בתהליך הריצה ולכן היא פגיעה כל כך ומכאן הנטייה לחוש כאבים במאמצי ריצה ויתר הפעילות הגופנית שמערבת את השוק.

לאבחון כאבים בשוק הקדמית בזמן ריצה הכירו את המבנה האנטומי של שרירי השוק הקדמית הקליקו על הסרטון:


טיפול עצמי בכאבים בשוק הקדמית

אם אתם חשים בכאבים לאחר הריצה בשוק הקדמית שנגרמו ממתיחה חזקה, התקלות ברצפה שגרמה לכם לכאב חד ופתאומי, יתכן ומדובר במתיחת סיבים של אחת או יותר משרירי השוק הקדמית. לכן בשל בראשון כדאי שתפסיקו לרוץ ותתחילו לפעול לפי פרוטוקול RICE שמיועד לתת מענה מידי לפציעות ספורט ובכך לקצר את משך תהליך ההחלמה.

אם לעומת זאת, חשתם כאב מצטבר בשרירי השוק הקדמיים וזאת ללא חבלה ומתיחה אלא עקב מאמץ ממושך או הצטברות חומצת חלב או עקב החלפת נעלי ספורט ועדיין לא התרגלתם אליהם אז הטיפול צריך להיות שונה בגישתו והפעם לא מומלץ לקרר את השריר אלא דווקא לחמם לעסות קלות על ידי משחה שמטרתה להרפות את השרירים וכאלו משחות מצויות בבתי המרקחת. העיסוי ומריחת המשחות ישחרר את השריר ויפחיתו את הכאבים. אם חשתם שהשריר מכווץ יתכן וכדאי לשלב גם מתיחות עדינות לצורך הארכת השריר וסיביו המכווצים.

טיפולי פיזיותרפיה לשריר השוק הקדמית

אם ולאחר שניסיתם לרפא ולהקל על עצמכם בשתי הדרכים שתיארתי בסעיפים הקודמים ועדיין אינכם חשים בהקלה כדאי שתתייעצו עם פיזיותרפיסט מומחה לפציעות ספורט. במהלך עשרות שנות עבודתי כפיזיותרפיסט התמחיתי בטיפולים בפציעות ספורט ואני משלב במרפאתי הן טכניקות ידניות והן שימוש במכשור אלקטרו תרפי חדיש. בתחילה אבצע בדיקה מכיפה ואאתר את השריר, גיד, רצועה, עטיפת העצם שמעורבים בפציעה, חשוב מאד לאבחן האם לא מדובר בשברי מאמץ של עצם השוק מסוג Shin Splints משום שבמקרה זה הטיפולים שונים לגמרי מאשר במתיחת שרירי השוק. הטיפולים שאני ממליץ לעשות לכאבים בשריר השוק הקדמי כוללים טכניקות ידניות כגון עיסוי רקמות עמוק מסוג deep friction massage technique לצד עיסויים שטחיים, כמו כן מומלץ לשלב שימוש במכשור אולטרה סאונד שמטרתו לטפל בסיבים המתוחים, הסיבים הקרועים, עטיפת השריר ועוד פתולוגיות רבות. ניתן לשלב בפציעה זו גם שימוש בחבישות מסוג kinesio taping שמטרתם לשפר את זרימת הנוזלים התת עורית והנוזל הלימפתי שהצטברו בעקבות הפציעה.

לקריאת עוד מאמרים שקשורים בפציעות ספורט היכנסו לקישורים הבאים:

טיפול במתיחת שריר ארבעת הראשים בירך

טיפול פיזיותרפיה למתיחת רצועות כף הרגל

מה עושים עם כאבים במפשעה