​כאבים בקרסול לאחר ריצה

במהלך שנות עבודתי כפיזיותרפיסט טיפלתי במאות רצי מרתון, חצי מרתון וברצים חובבניים למרחקים קצרים של חמישה ועשרה קילומטרים. כמו כן טיפלתי בספורטאים שמשתתפים בטריאתלון ובתחרויות במסגרת איש הברזל iron man שהביאו את גופם לקצה גבול היכולת. ברור שככל שהספורטאי מעמיס הרבה יותר על עצמו במהלך הריצה כך הוא מסכן את מפרקי הקרסוליים, הגידים הפעילים שהם בעיקר גיד אכילס achilles tendon שנמצא מאחורי הקרסול ותפקידו להרים אותנו על קצות האצבעות בזמן הניתור, כמו כן האזורים הפגיעים במפרק הקרסול הם המשטחים הסחוסיים התוך מפרקים שבכל תנועה קפיצה והעמסה נמצאים בלחץ אדיר תחת משקל גופנו.

כיצד פועל מפרק הקרסול?

מפרק הקרסול מורכב משלוש עצמות. שתי עצמות השוק שהן עצם השוק tibia bone ועצם השוקית fibula bone ומכוון שבעת עצמות שורש כף הרגל שנקראות tarsal bones מתחברת בתוך המפרק עצם הטלוס talus bone. שלושת העצמות הללו עובדות על פי עיקרון של תנועה צירית ותנועה החלקית זו מול זו. כמובן שניתן להוסיף למפרק הקרסול את יתר ששת עצמות שורש כף הרגל וביחד ישנה תנועה מורכבת של כל מפרקי שורש כף הרגל עם עצמות השוק. בכל תנועה שאנחנו מבצעים עם הקרסול בזמן ריצה אנחנו משתפים את כל העצמות הללו והתנועה מתבצעת בארבעה מישורים שונים. כפיפה ופשיטה flexion & extension וכן תנועות הטיית כף הרגל פנימה והחוצה inversion & eversion תנועה זו מתחילה בתוך עצמות הקרסול וממשיכה ומתרחבת לתנועה רבת היקף בשיתוף כל עצמות שורש כף הרגל tarsal bones ובהמשך עצמות גלילי כף הרגל metatarsal bone. כל העצמות הללו מחוברות ומהודקות זו לזו על ידי מפרקים סינוביאליים החלקתים synovial joint שמיוצבים על ידי מערכת מסיבית של רצועות קטנטנות ligaments ועטיפת המפרקים articular capsule. המפרקים ועצמות הקרסול מופעלים על ידי מערכות שרירים שמונחות בשכבות אחת על השנייה ועובדות בסינרגיה שריר מול שריר וכך נוצרת תנועה לצד יציבות המבנה המפרקי. תנועה זו של שרירים, מפרקים, עצמות ורצועות נקראות בשם הכולל קינזיולוגיה kinesiology והפרוש הוא תורת התנועה.

למה נחוש כאבים בקרסול לאחר ריצה?

במהלך הריצה בכל פעם שאנחנו נוחתים על כף הרגל נוצרת דחיסה חזקה של משטחי הסחוס של articular cartilage המפרק האחד מול השני, בנוסף לכך נוצרת מתיחה חזקה של עטיפת המפרק וכן מתיחה והתרופפות הרצועות המייצבות של המפרקים שבונים את הקרסול. תהליך שחיקתי זה גובר עם הזמן וככל שנמשיך להפעיל את כוחות המתיחה על הרצועות הן תחלשנה ותתרופפנה. בעקבות תהליך זה שהוא בלתי הפיך יציבות המפרק תפגע ותפחת ולכן השחיקה של הסחוס התוך מפרקי תמשיך לגדול ויחד איתה הכאב, הנפיחות, שטפי הדם, הבצקות והנפיחות סביב הקרסול. כמו כן, קיימים נזקים טראומטיים עקב חבלות כגון נקיעת קרסול, שבר בעצמות מפרק הקרסול או דלקות בגיד אכילס שנמצא בצידו האחורי של מפרק הקרסול. כלומר עקב כך שבכל ריצה מתבצעות אלפי נחיתות על הקרסול הקרסול מועד לנזקים מצטברים עקב השחיקה של סחוסים ומתיחה וקרעים מיקרוסקופים של הרצועות ושל עטיפת המפרק. ובנוסף לכך חבלות, נפילות, ומתיחות טראומטיות עקב נפילה, התקלות במכשול בדרך וכו'.

איך ניתן להפחית נזקים לקרסול?

שימוש בנעליים איכותיות שמייצבות את הקרסול, לצד רפידה בולמת זעזועים וכן התאמת מדרסים לאילו מבנינו שסובלים מליקויים ומשינויים תנוחתיים של הקרסול לצד שינויים מולדים של כף הרגל או בעלי קשת עמוקה או בעלי קשת שטוחה מדי. בנוסף לכך, הכנת הרגל על ידי שיפור יציבות הקרסוליים ושיפור התחושה העמוקה על ידי תרגילים מסוג proprioception exercises גם הם יעזרו בהפחתת הסיכונים לנזק לקרסול ובהמשך הופעת כאבים בקרסול לאחר ריצה.

 

טיפולי פיזיותרפיה לקרסול

תחילה יבצע הפיזיותרפיסט אבחנה מבדלת לזהות האם מדובר בנזק לרצועה או לסחוס או לשריר. ולאחר מכן יתאים ויתכנן טיפול שיכלול הפעלה פסיבית לצד טיפול של עיסוי עמוק לרצועה הפגועה. בנוסף ישתמש הפיזיותרפיסט במכשור אלקטרו תרפי לשיקום הקרסול ולהפחתת הבצקתיות והנפיחות סביב הקרסול. כמו כן, ייעזר בחבישות לייצוב fixation taping הקרסול או חבישות להורדת הבצקתיות מסוג kinesio tapping. ולסיום יצייד הפיזיותרפיסט את המטופל בסדרת תרגילים לחיזוק ולייצוב הקרסול וכלים למניעת הנזק הבא.

לקריאת מאמרים נוספים הקשורים בנזקי ספורט היכנסו לקישורים הבאים:

טיפולי פיזיותרפיה למתיחת שריר התאומים שבקרסול

טיפולים חדשניים לדלקות בגיד אכילס

שברי מאמץ בשוקיים למה ואיך לטפל בהם