מונעים כאבי ברכיים

מהם כאבי ברכיים וכיצד למנוע אותם?

מהם כאבי ברכיים?

מבין כל כאבי המפרקים, כאבי ברכיים הם הנפוצים ביותר. יותר משישים אחוז מבני חמישים ומעלה סובלים מכאבי ברכיים אך שכיחות הכאב מצויה גם בגלאים צעירים בהרבה יותר. הסיבה לכך נעוצה בכך שהברך נושאת על עצמה משקל רב. מפרק הברך מורכב משלושה מפרקים, האחד המפרק שבין עצם הירך והשוק השני בין עצם הפיק לעצם הירך והשלישי בין עצם השוק לבין עצם השוקית מהצד החיצוני. שריר הארבע ראשי עוטף את הפיקה ומתחבר לשוק. כך שכששרירי הארבע ראשי אינם חזקים מספיק, עלול להיווצר לחץ על הפיקה של הברך.

במפרק הברך ישנה בורסה, מעין שקית נוזלים, שתפקידה למנוע חיכוכים במפרק ביחד עם המניסקוס ים שמשמשים כבולמי זעזועים. כשישנו לחץ חזק מדי וממושך מדי על הבורסה והמנסיקוסים,התוצאה היא כאבי ברכיים. סיבה נוספת לכאבי ברכיים קשורה ברצועות הצולבות שתפקידן למנוע תנועת יתר במפרק. כשאחת מהרצועות נמצאת תחת מעמסה היא עלולה להיקרע ולגרום לכאבי ברכיים עזים.

כאבי ברכיים

שמים לב לברכיים

כאבי ברכיים מתחלקים לשני כאבים עיקריים: האחד עקב שחיקה של המפרק (שחיקת סחוס למשל) והשני עקב פציעה (קרע ברצועות למשל). על מנת למנוע כאבי ברכיים חשוב לשים לב למספר דגשים: כשבוחרים בפעילות גופנית מסוימת, חשוב לשים לב שהלחץ המופעל על הברך הוא נמוך.

בריצה, משחקי כדור כגון כדורעף או כדור סל, מופעל לחץ רב על הברכיים שיכול להוביל לפגיעות ספורט רבות המאופיינות בקרע ברצועות או מתיחת יתר של השריר. במקרים כאלה חשוב לוודא שנעלי הספורט שבחרנו הן בולמות זעזועים ואם ניתן לבחור לשחק או לרוץ על משטח רך כגון דשא או חוף ים זה תמיד עדיף על מדרכות וכבישים. בנוסף, חשוב לחמם ולמתוח היטב את השרירים שמסביב לברך, לפני ואחרי אימון.

מרזים ומתחזקים

חיזוק שרירי הרגליים התומכים בברך, יכולים למנוע כאבי ברכיים מיותרים. שריר הארבע ראשי הוא השריר העיקרי שיכול לעזור במניעה ולכן חשוב לבצע תרגילים שיחזקו אותו כמו גם תרגילי מתיחות שימנעו כיווץ של השריר שיכול גם הוא להביא לכאבי ברכיים. פעמים רבות הסיבה לכאבי ברכיים קשורה גם למשקל יתר. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם דיאטנית ולהפחית במשקל שיקל מהעומס על הברכיים