כאבי גב וזוקפי הגב

חשיבות זוקפי הגב במניעת כאבי גב

קבוצת שרירי הגב הקרויה זוקפי הגב הינה קבוצת שרירים מסיבית עשויה משכבות רבות ויוצרת מעיין מקלעת שרירים חזקה. חשיבות זוקפי הגב במניעת כאבי גב רבה מאחר ותפקיד השרירים לייצב ולהפעיל את הגב בכל עת שאנו עומדים, הולכים ורצים. מבנה הגוף דורש מקבוצת שרירי זוקפי הגב לעבוד כל הזמן וזאת מאחר וקו הכובד עובר מלפני עמוד השדרה ויוצר מצב שבו הנטייה של הגוף ליפול קדימה עקב כך חייבים זוקפי הגב לעבוד כל הזמן ולמנוע מהגוף ליפול קדימה.

הייחוד של שרירי זוקפי הגב הינו בעצם היותם שרירים דקים ולא מסיביים אך היותם צפופים וסמוכים זה לזה יוצרת מסת שריר אדירה בעלת טונוס קבוע ובכך היא שוות ערך בכוחה לשרירים מסיביים אחרים שמצויים בגפיים העליונות והתחתונות.

שרירי זוקפי הגב עוזרים במניעת כאבי גב, מאחר ובאופן שבו הם מונחים האחד על השני זה לצד זה הם יוצרים יריעת שריר מסיבית.

קבוצת שרירי זוקפי הגב שנקראיםSpinalis muscles מונחים במרכז ונאחזים בזיזים המרכזיים של חוליות עמוד השדרה Spinous processes הם ממוקמים בשני אזורים, באזור חוליות הגב העליון ונקראים Spinalis thoracis ובאזור חוליות הצוואר ונאחזים בבסיס הגולגולת ונקראים Spinalis cervicis+capitis. מרוחקים יותר לצד מהמרכז נמצאים קבוצת שרירי זוקפי הגב שנקראיםLongissimus muscles מתחילים ויוצאים מהזיזים הרוחביים Transverse processes של חוליות העצה חוליות המותן חוליות הגב העליון וחוליות הצוואר. מרוחקת אף יותר נמצאת קבוצת שרירי זוקפי הגב Iliocostalis muscles קבוצת שרירים זו מתחילה מעצם האגן ומטפסת מעלה אל צידם האחורי של הצלעות ומגיעה עד לזיזים הרוחביים של 4 חוליות הצוואר התחתונות.

בשכבה עמוקה יותר נמצאים קבוצת השרירים שקרויה Transversospinal Muscles קבוצה זו נקראת Semispinalis thoracis + cervicis + capitis יוצאת ונאחזת מהזיזים הרוחביים Transverse processes של חוליות הגב העליון והצוואר ועד לבסיס הגולגולת. קבוצת שרירים נוספת הינה Multifidi muscles ממוקמת באזור חוליות העצה חוליות המותן חוליות הגב העליון וחוליות הצוואר התחתונות. בקבוצת השכבה העמוקה נמצאת קבוצת המסובבים Rotators muscles גם היא ממוקמת באזור חוליות המותן חוליות הגב העליון וחוליות הצוואר.

בחתך רוחבי של מסת שרירי זוקפי הגב נזהה שכבות רבות של שרירים גורם זה מסביר את חשיבות זוקפי הגב במניעת כאבי גב ובשמירה על יציבות עמוד השדרה וביכולתו לבצע תנועות מורכבות של כיפוף קדמי נגד כוח המשיכה הטיה לשני הצדדים פשיטה אחורית וסיבובים ימינה ושמאלה.

מניעת כאבי גב מחייבת בין היתר לשמור על חוסנם ובריאותם של זוקפי הגב ע"י תרגילים לחיזוק שמירה על אורך מלא והגמשת עמוד השדרה. חיזוק שרירי זוקפי הגב חייב להיעשות בצורה סיגמנטאלית שבה ע"י התרגול נחזק מקטעים שונים של קבוצות שונות של זוקפי הגב, אם נתרגל חיזוק כללי של כל קבוצת זוקפי הגב ניצור הטעיה שבה השרירים החזקים ימשיכו להתחזק על חשבון השרירים החלשים ולא נשיג שיפור של כוח בשרירים החלשים אלא נמשיך לחזק את השרירים החזקים וכך לא נעזור לשיפור היציבות של אזור ספציפי ופגוע של קבוצת שרירי זוקפי הגב ולכן לא נעזור להקלת כאבי הגב.

להבנת הסיבות לכאב גב תחתון היכנסו גם לדפים הבאים:

טיפול בכאב גב - כל המידע

אמרו לי ברנטגן שיש לי דיסקופטיה

החלפתי מקום עבודה ומאז כואב לי הגב האם יש קשר בין הסיבות

לאחרונה העלתי במשקל והכאבים בגב החמירו לי